Beslutet innebär att Trosa och Ekerö, efter egna politiska beslut, kan ansluta sitt avloppsvatten till Himmerfjärdsverket och bli en del av Syvab.
– Det här är ett viktigt steg framåt. När vi samlar reningen i ett större verk får vi bättre kontroll över utsläppen och kan använda våra resurser smartare. Det gör skillnad för vattenkvaliteten, säger Boel Godner, styrelseordförande i Syvab.
Att fler kommuner vill ansluta sig ses som ett kvitto på verksamhetens styrka och betydelse.
– Det är mycket glädjande att fler kommuner vill ansluta sig till Himmerfjärdsverket. Det visar ett starkt förtroende för vår verksamhet och vår förmåga att leverera effektiv och modern avloppsrening. Ju fler vi är som samverkar, desto större miljönytta kan vi skapa – inte minst för Östersjön, säger Sara Söhr, vd för Syvab.
Nästa steg i processen
Styrelsebeslutet är en viktig milstolpe, men processen fortsätter. Nu ska Trosa och Ekerö kommun fatta beslut om att godkänna anslutningsavtalen samt om delägarskap i Syvab – en förutsättning för att kunna leda sitt avloppsvatten till Himmerfjärdsverket.
Beslut väntas i respektive kommunfullmäktige under våren. Om allt går enligt plan kan Trosa börja leda sitt avloppsvatten till verket 2028, följt av Ekerö 2029.
Tillsammans för en bättre Östersjö
Genom att samla reningen och samarbeta över kommungränser skapas bättre förutsättningar för en resurseffektiv och hållbar avloppshantering. Det är en viktig del i arbetet med att minska påverkan på Östersjön och bidra till ett mer hållbart samhälle.